Mitä tarkoittaa oppimisen tuen uudistus?

Oppimisen tuen uudistus tarkoittaa käytännössä siirtymistä pois kolmiportaisesta tuen mallista kohti järjestelmää, jossa opetuksen lähtökohtana on oppijoiden erilaisten tarpeiden huomioiminen. Uudistus tulee voimaan 1.8.2025 ja koskee esiopetusta, perusopetusta ja lukiokoulutusta.

Esi- ja perusopetuksessa keskeinen muutos on ryhmäkohtaisen tuen ensisijaisuus. Opetusryhmät muodostetaan niin, että opetuksen tavoitteet voidaan saavuttaa, ja ryhmässä voi toimia myös koulunkäynninohjaaja tai avustaja. Pedagogisilla ratkaisuilla tuetaan sekä hitaammin että nopeammin eteneviä oppijoita esimerkiksi eriyttämällä opetusta, selittämällä käsitteitä ja muokkaamalla oppimisympäristöä esteettömäksi.

Lukiokoulutuksessa uudistus vahvistaa opiskelijan oikeutta saada tukiopetusta sekä muuta ohjausta ja tukea varhaisessa vaiheessa. Aineenopettajien rooli tuen toteuttamisessa vahvistuu. Lisäksi opiskelijalla on oikeus erityisopetukseen, jos hän todennettujen oppimisvaikeuksien tai muun syyn vuoksi sitä tarvitsee, ja tästä tehdään jatkossa hallintopäätös.

Miten ryhmäkohtainen ja oppilaskohtainen tuki eroavat toisistaan?

Ryhmäkohtainen tuki on ensisijainen tukimuoto, johon on oikeus kaikilla oppilailla. Se toteutetaan osana normaalia opetusta ja sitä annetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan. Ryhmäkohtaisesta tuesta ei tehdä hallintopäätöstä.Ryhmäkohtaiseen tukeen kuuluvat:

  • Opettajan antama yleinen tukiopetus

  • Opettajan antama opetuskielen tukiopetus

  • Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Oppilaskohtainen tuki puolestaan täydentää ryhmäkohtaista tukea silloin, kun se ei riitä. Oppilaskohtaiset tukitoimet perustuvat oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja niitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Ne järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa esiopetusryhmässä tai koulussa.Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat esimerkiksi erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Perusopetuksessa mahdollisia ovat myös oppimäärästä poikkeaminen tai opetuksen järjestäminen erityisjärjestelyin vamman, sairauden tai toimintakyvyn rajoitteen perusteella.

Miten tuen tarvetta arvioidaan uudistuksen jälkeen?

Tuen tarpeen arviointi käynnistyy, kun opettajat havaitsevat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä oppijan oppimisen ja opetukseen osallistumisen tukemiseen. Myös oppija itse tai huoltajat voivat tuoda esiin havaintonsa tuen riittävyydestä.Arviointiprosessi toteutetaan moniammatillisena yhteistyönä. Opettajat arvioivat tuen tarvetta, ja huoltajalla on mahdollisuus osallistua arviointiin. Tarvittaessa mukaan otetaan myös opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita. Oppijan omia näkemyksiä kuunnellaan hänen ikänsä ja kehityksensä edellyttämällä tavalla.

Tuen tarpeen arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, ja tukitoimista tehdään päätös. Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, ja päätöstä muutetaan, jos oppijan tilanteessa tai tuen tarpeessa tapahtuu oleellisia muutoksia.Lukiokoulutuksessa tuen tarvetta arvioidaan opintojen alussa ja niiden edetessä. Erityisopetusta varten tehdään hallintopäätös, joka puretaan, jos erityisopetukselle ei ole enää tarvetta.

Mitä opetusalan ammattilaisten tulisi tietää muutokseen valmistautumisesta?

Opetusalan ammattilaisten on hyvä tietää, että lukuvuosi 2025-2026 on siirtymäaikaa. Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehdyt erityisen tuen päätökset ovat voimassa koko esiopetusvuoden ajan. Perusopetuksessa erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuoden 2025-2026 aikana vastaamaan uutta lainsäädäntöä.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että oppijoiden tuki jatkuu elokuussa 2025 alkavan esiopetus- tai kouluvuoden alussa, ja tarkemmat arvioinnit tehdään lukuvuoden aikana. Sujuva tiedonsiirto on keskeistä tuen jatkumisen varmistamiseksi erityisesti silloin, kun oppija siirtyy seuraavalle koulutusasteelle tai vaihtaa koulua.

Opetusalan ammattilaisten kannattaa perehtyä uusiin tukimuotoihin ja prosesseihin hyvissä ajoin ennen uudistuksen voimaantuloa. Erityisesti ryhmäkohtaisen tuen käytännön toteutus vaatii uudenlaista ajattelua ja työkaluja. Lukiokoulutuksessa aineenopettajien vahvistuva rooli tuen toteuttamisessa edellyttää osaamisen kehittämistä.

Yhteenveto

Oppimisen tuen uudistus tuo merkittäviä muutoksia suomalaiseen koulujärjestelmään. Ryhmäkohtaisen tuen toteuttaminen käytännössä edellyttää opetushenkilöstöltä uudenlaisia keinoja ja syvällisempää ymmärrystä erilaisista oppijoista. Oppiko Akatemia® tarjoaa opettajille työkaluja kohdata luokassaan neuromoninaisuutta ja hyödyntää laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen menetelmiä. Koulutuksissamme saat asiantuntemusta ja konkreettisia työkaluja, jotta oppimisen tuen uudistus lähtisi heti alkumetreiltä oikeaan suuntaan. Tutustu ja ilmoittaudu!

Edellinen
Edellinen

Miten valmistautua oppimisen tuen uudistukseen koulussa?

Seuraava
Seuraava

Miten työhyvinvointia voidaan tukea?