Miten valmistautua oppimisen tuen uudistukseen koulussa?

Oppimisen tuen uudistuksen keskeisin muutos on kolmiportaisesta tuen mallista luopuminen (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Uudessa järjestelmässä tuki järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena, johon kaikilla oppilailla on oikeus. Tätä täydennetään tarvittaessa yksilöllisillä tukitoimilla.

Ryhmäkohtaisen tuen muotoja ovat:

  • Opettajan antama yleinen tukiopetus

  • Opettajan antama opetuskielen tukiopetus

  • Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Oppilaskohtaisia tukitoimia ovat esimerkiksi erityisopettajan opetus pienryhmässä, erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa, tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet. Myös mahdollisuus poiketa opetussuunnitelman tavoitteista säilyy.

Lukiokoulutuksessa vahvistetaan opiskelijan oikeutta saada tukiopetusta sekä ohjausta varhaisessa vaiheessa. Lukioissa aineenopettajien rooli oppimisen tuen toteuttamisessa korostuu, ja erityisopetuksen saamisesta tehdään jatkossa hallintopäätös.

Miten koulun ja opettajien tulisi valmistautua siirtymäaikaan?

Lukuvuosi 2025-2026 on virallinen siirtymäaika uuteen tukijärjestelmään. Koulujen ja opettajien tulisi valmistautua tähän muutokseen jo ennakkoon selkeällä suunnitelmalla.

Käytännön toimenpiteitä valmistautumiseen:

  • Henkilöstön perehdyttäminen uuden tukijärjestelmän periaatteisiin ja käytäntöihin

  • Nykyisten tukipäätösten ja -suunnitelmien kartoitus ja päivitystarpeen arviointi

  • Ryhmäkohtaisten tukitoimien suunnittelu ja resursointi kaikissa opetusryhmissä

  • Oppilaskohtaisten tukitoimien uudelleenarviointi ja päätösten päivittäminen

  • Dokumentointikäytäntöjen uudistaminen vastaamaan uusia vaatimuksia

Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehdyt erityisen tuen päätökset pysyvät voimassa koko esiopetusvuoden ajan. Perusopetuksessa olemassa olevat erityisen tuen päätökset tarkistetaan siirtymäajan kuluessa vastaamaan uutta lainsäädäntöä.

Kuinka tuen tarpeen arviointi muuttuu uudistuksen myötä?

Uudistuksen myötä tuen tarpeen arviointia tehdään systemaattisemmin ja kokonaisvaltaisemmin. Arviointi käynnistyy, kun opettajat havaitsevat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä oppijan tarpeisiin, tai kun oppija tai huoltaja tuo esiin tuen riittämättömyyden.Arviointiprosessiin osallistuvat:

  • Oppijan opettajat

  • Oppija itse ikä- ja kehitystasonsa mukaisesti

  • Huoltajat, joilla on mahdollisuus osallistua arviointiin

  • Tarvittaessa opiskeluhuollon ammattilaiset ja muut asiantuntijat

Arvioinnin perusteella laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma ja tehdään päätös tarvittavista oppilaskohtaisista tukitoimista. Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti ja päätöstä muutetaan, jos oppijan tilanteessa tai tuen tarpeessa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Miten Oppiko voi auttaa kouluja uudistukseen valmistautumisessa?

Oppiko tarjoaa räätälöityjä koulutuksia ja konsultointipalveluja opetusalan ammattilaisille oppimisen tuen uudistukseen valmistautumisessa. Koulutuksissamme keskitymme erityisesti ryhmäkohtaisen tuen toteuttamisen käytännön menetelmiin ja työkaluihin.

Koulutuksissamme opetushenkilöstö saa työkaluja, joiden avulla he osaavat

  • Ymmärtää ja kohdata neuromoninaisuutta luokassa

  • Kehittää hyvinvointia tukevia opetusmenetelmiä

  • Muokata luokkaympäristöä ja toimintakulttuuria kaikkien oppijoiden hyvinvointia tukevaksi

  • Toteuttaa ryhmäkohtaista tukea tehokkaasti

Perustamme koulutuksemme vahvaan asiantuntemukseen positiivisesta psykologiasta, neuropsykiatrisesta valmennuksesta ja vahvuuslähtöisestä lähestymistavasta. Uskomme, että hyvinvoiva lapsi on oppimiskykyinen lapsi, ja hyvinvoinnin kautta muodostuu toimiva ja oppimista tukeva ryhmä.

Yhteenveto: Oppimisen tuen uudistus tuo merkittäviä muutoksia koulujen arkeen elokuusta 2025 alkaen. Kolmiportaisesta mallista siirrytään ryhmäkohtaisen tuen painottamiseen, jota täydennetään yksilöllisillä tukitoimilla. Siirtymäaikana 2025-2026 koulut tarkistavat ja päivittävät nykyiset tukipäätökset. Tuen tarpeen arvioinnissa korostuu opettajien, oppijan ja huoltajien yhteistyö. Oppiko Akatemia® tarjoaa opetusalan ammattilaisille koulutuksia, jotta oppimisen tuen uudistus lähtisi heti alkumetreiltä oikeaan suuntaan. Tutustu ja ilmoittaudu!

Edellinen
Edellinen

Miten oppimisen tuen uudistus muuttaa koulutyötä?

Seuraava
Seuraava

Mitä tarkoittaa oppimisen tuen uudistus?