Miten oppimisen tuen uudistus muuttaa koulutyötä?

Oppimisen tuen järjestelmä uudistuu, koska nykyinen kolmiportainen tukimalli (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) halutaan korvata selkeämmällä ja yhtenäisemmällä järjestelmällä. Eduskunta hyväksyi joulukuussa 2024 uudet oppimisen tukea koskevat lait, jotka astuvat voimaan 1.8.2025.

Uudistuksen keskeisimmät tavoitteet ovat:

  • Tukimuotojen ja tukitoimien selkeyttäminen ja yhtenäistäminen

  • Tuen jatkumon yhtenäistäminen esiopetuksesta toiselle asteelle

  • Tuen painopisteen vahvistaminen varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukeen

Muutoksella pyritään varmistamaan, että jokainen oppija saa tarvitsemansa tuen koko opinpolkunsa ajan. Uudessa järjestelmässä tukea annetaan ennaltaehkäisevästi ja varhaisessa vaiheessa, jotta oppimisvaikeuksien kasautumista voidaan ehkäistä tehokkaammin.

Miten ryhmäkohtainen ja oppilaskohtainen tuki eroavat toisistaan?

Ryhmäkohtainen tuki on ensisijainen tukimuoto, johon kaikilla oppilailla on oikeus. Oppilaskohtainen tuki puolestaan täydentää ryhmäkohtaista tukea silloin, kun se ei yksin riitä oppilaan tarpeisiin.

Ryhmäkohtaiseen tukeen kuuluvat:

  • Opettajan antama yleinen tukiopetus

  • Opettajan antama opetuskielen tukiopetus

  • Erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä

Ryhmäkohtaista tukea toteutetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti läpi lukuvuoden, eikä siitä tehdä hallintopäätöstä.

Oppilaskohtainen tuki perustuu oppilaan yksilöllisiin tarpeisiin ja sitä annetaan säännöllisesti ja pitkäkestoisesti. Perusopetuksessa oppilaskohtaisiin tukitoimiin voivat kuulua:

  • Erityisopettajan opetus osittain pienryhmässä

  • Erityisopettajan tai erityisluokanopettajan opetus pienryhmässä

  • Erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa

  • Tulkitsemis- ja avustajapalvelut sekä apuvälineet

  • Opetussuunnitelman tavoitteista poikkeaminen tarvittaessa

Oppilaskohtainen tuki järjestetään ensisijaisesti oppilaan omassa opetusryhmässä tai koulussa, ja siitä tehdään hallintopäätös.

Miten tuen tarvetta arvioidaan ja päätökset tehdään uudistuksen jälkeen?

Tuen tarpeen arviointi käynnistyy, kun opettajat huomaavat, ettei ryhmäkohtainen tuki riitä oppilaan oppimisen tukemiseen. Myös oppilas tai huoltajat voivat tuoda esiin tuen tarpeen.

Arviointiprosessissa:

  • Opettajat arvioivat tuen tarpeen yhteistyössä

  • Huoltajilla on mahdollisuus osallistua arviointiin

  • Tarvittaessa mukaan kutsutaan opiskeluhuollon ammattilaisia ja muita asiantuntijoita

  • Oppilaan näkemyksiä kuullaan hänen ikänsä ja kehitystasonsa mukaisesti

Arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma. Oppilaskohtaisista tukitoimista tehdään hallintopäätös, josta käy ilmi, mitä tukitoimia oppilas saa. Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, ja päätöstä muutetaan tarvittaessa, jos oppilaan tilanteessa tapahtuu merkittäviä muutoksia.

Lukiokoulutuksessa erityisopetuksesta tehdään jatkossa hallintopäätös, mikä vahvistaa opiskelijan oikeutta saada tarvitsemaansa tukea. Päätös voidaan purkaa, jos erityisopetukselle ei ole enää tarvetta.

Mitä opettajien ja huoltajien tulisi tietää siirtymäajasta 2025-2026?

Lukuvuosi 2025–2026 on oppimisen tuen uudistuksen siirtymäaikaa. Tänä aikana tukipäätökset tarkistetaan ja mukautetaan vastaamaan uutta lainsäädäntöä.

Keskeistä siirtymäajassa on:

  • Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehdyt erityisen tuen päätökset pysyvät voimassa koko esiopetusvuoden ajan

  • Perusopetuksessa olevien oppilaiden erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuoden 2025–2026 aikana

  • Oppilaan tuki jatkuu keskeytyksettä uuden lukuvuoden alkaessa elokuussa 2025

  • Huoltajia tiedotetaan tarkemmasta tarkistusaikataulusta myöhemmin

Huoltajien ei tarvitse tehdä mitään tässä vaiheessa. Koulut ja päiväkodit ovat yhteydessä huoltajiin tuen tarpeen arvioinnin ja päätösten tarkistamisen ajankohtina.

Lukiokoulutuksessa arvioidaan syksyn 2025 alussa oppimisen tuen tai erityisopetuksen tarve niillä opiskelijoilla, joilla on ollut erityisen tuen päätös perusopetuksen päättyessä.

Oppiko Akatemia® tarjoaa opetusalan ammattilaisille koulutuksia, joiden avulla saatte asiantuntemusta ja konkreettisia työkaluja koko opetushenkilöstöllenne oppimisen tuen uudistuksen onnistuneeseen käyttöönottoon. Koulutuksissamme keskitytään erityisesti siihen, miten ryhmäkohtainen tuki toteutetaan käytännössä ja miten neuromoninaisuus luokassa kohdataan. Tule mukaan! Hyvinvoiva opettaja luo hyvinvoivan oppimisympäristön - vain hyvinvoiva lapsi pystyy oppimaan!

Edellinen
Edellinen

Miten opettaja voi tukea neuroepätyypillistä oppijaa?

Seuraava
Seuraava

Miten valmistautua oppimisen tuen uudistukseen koulussa?