Miten opettajan työ muuttuu oppimisen tuen uudistuksen myötä?

Elokuussa 2025 voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia opettajan työhön. Tutusta kolmiportaisen tuen mallista (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) luovutaan kokonaan, ja tilalle tulee kaksijakoinen tukijärjestelmä: ryhmäkohtainen tuki ja sitä täydentävä oppilaskohtainen tuki.

Uudistuksen keskeisiä tavoitteita ovat tukimuotojen selkeyttäminen ja yhtenäistäminen sekä tuen jatkumon vahvistaminen esiopetuksesta toiselle asteelle. Painopiste siirtyy entistä vahvemmin varhaiseen ja ennakoivaan tukeen, mikä edellyttää opettajilta uudenlaista lähestymistapaa opetuksen suunnitteluun.

Jatkossa opettajan tulee järjestää opetus huomioiden oppijoiden erilaiset tarpeet ja edellytykset. Tämä tarkoittaa pedagogisten ratkaisujen tekemistä, kuten opetuksen eriyttämistä, opittavan asian kielen ja käsitteiden selkeyttämistä sekä oppimisympäristön esteettömyyden varmistamista.

Miten ryhmäkohtaisen ja oppilaskohtaisen tuen järjestäminen muuttaa opettajan arkea?

Opettajan arki muuttuu merkittävästi, kun ryhmäkohtainen tuki tulee osaksi jokaisen opetusryhmän toimintaa. Opettajan tulee jatkossa suunnitella ja toteuttaa opetustaan niin, että se sisältää automaattisesti tukiopetusta, opetuskielen tukiopetusta sekä erityisopettajan antamaa opetusta muun opetuksen yhteydessä.

Ryhmäkohtaista tukea toteutetaan joustavasti ja suunnitelmallisesti koko lukuvuoden ajan, eikä siitä tehdä erillisiä hallintopäätöksiä. Tämä edellyttää opettajalta systemaattista lähestymistapaa, jossa tuki integroidaan osaksi päivittäistä opetusta.

Kun ryhmäkohtainen tuki ei riitä, opettaja osallistuu oppilaskohtaisten tukitoimien suunnitteluun ja toteuttamiseen. Näitä voivat olla esimerkiksi erityisopettajan opetus pienryhmässä tai erityisluokanopettajan opetus erityisluokassa. Opettajan vastuulla on tunnistaa ne oppilaat, joille ryhmäkohtainen tuki ei ole riittävää, ja käynnistää tuen tarpeen arviointi.

Kuinka tuen tarpeen arviointi ja seuranta toteutetaan uudistuksen jälkeen?

Tuen tarpeen arviointi käynnistyy, kun opettajat havaitsevat, että ryhmäkohtaiset tukimuodot eivät riitä oppijan oppimisen ja opetukseen osallistumisen tukemiseksi. Opettajien rooli tuen tarpeen arvioinnissa korostuu entisestään.

Opettajat vastaavat tuen tarpeen arvioinnista yhteistyössä huoltajien kanssa. Tarvittaessa arviointiin osallistuvat myös opiskeluhuollon ammattilaiset ja muut asiantuntijat. Oppijan omia näkemyksiä ja ajatuksia kuullaan ikä- ja kehitystason mukaisesti.

Arvioinnin pohjalta laaditaan tuen toteuttamista koskeva suunnitelma, ja tukitoimista tehdään päätös. Tuen tarvetta arvioidaan säännöllisesti, ja päätöstä muutetaan tarvittaessa oppijan tilanteen muuttuessa.

Lukuvuosi 2025-2026 on siirtymäaikaa. Esiopetuksessa ennen 1.8.2025 tehdyt erityisen tuen päätökset ovat voimassa koko esiopetusvuoden ajan. Perusopetuksessa erityisen tuen päätökset tarkistetaan lukuvuoden 2025-2026 aikana vastaamaan uutta lainsäädäntöä.

Oppimisen tuen uudistukseen valmistautuminen Oppikon tukemana

Uusi oppimisen tuen malli edellyttää opettajilta uudenlaisia valmiuksia ja työkaluja. Opettajien tulee ymmärtää erityisesti, miten ryhmäkohtainen tuki käytännössä toteutetaan niin, että se palvelee kaikkia oppijoita.

Oppiko Akatemia® tarjoaa opetushenkilöstölle räätälöityjä koulutuksia, joissa perehdytään neuromoninaisuuden kohtaamiseen ja ymmärtämiseen luokkaympäristössä. Koulutukset antavat konkreettisia työkaluja, joiden avulla opettajat voivat muokata luokkaympäristöä ja toimintakulttuuria kaikkien hyvinvointia tukevaksi.

Hyvinvoiva ryhmä on oppimisen perusta, ja vain hyvinvoiva lapsi pystyy oppimaan täydellä potentiaalillaan. Oppiko Akatemia®:n VESO-koulutukset tarjoavat opettajille asiantuntemusta ja konkreettisia työkaluja, jotta oppimisen tuen uudistus lähtisi heti alkumetreiltä oikeaan suuntaan.

Valmistaudu oppimisen tuen uudistukseen jo nyt tutustumalla uuteen tukimalliin, päivittämällä osaamistasi neuromoninaisuuden ymmärtämisessä ja osallistumalla koulutuksiin, jotka antavat konkreettisia työkaluja arkeesi. Tule mukaan!

Edellinen
Edellinen

Miten oppimisen tuen uudistus muuttaa koulutyötä?

Seuraava
Seuraava

Miten valmistautua oppimisen tuen uudistukseen koulussa?