Nepsy-lapsen tukeminen opetuksessa – käytännön vinkit
Nepsy-lapsen tukeminen uuden oppimisen tuen mallin mukaisesti tarkoittaa siirtymistä kolmiportaisesta tuesta (yleinen, tehostettu, erityinen) kohti ryhmäkohtaista tukijärjestelmää, jossa neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavia lapsia tuetaan ensisijaisesti omassa opetusryhmässään. Neuropsykiatrisilla erityispiirteillä viitataan mm. ADHD:hen, autismikirjoon, Touretten oireyhtymään ja kielellisiin erityisvaikeuksiin.
Uudistus painottaa tuen toteuttamista lähiopetuksessa ja ryhmissä, mikä muuttaa opettajan työtä merkittävästi. Opettajalta edellytetään aiempaa vahvempaa neuropsykiatrista osaamista ja kykyä toteuttaa erilaisia tukitoimia osana ryhmän arkea. Käytännössä tämä tarkoittaa luokkahuoneen toimintatapojen, opetusmateriaalien ja -menetelmien mukauttamista niin, että ne palvelevat kaikkia oppilaita, myös nepsy-piirteisiä.
Uudistus korostaa varhaista puuttumista ja ennakoivaa tukea. Opettajan tulee tunnistaa tuen tarve mahdollisimman aikaisessa vaiheessa ja käynnistää tukitoimet viipymättä. Tämä edellyttää jatkuvaa havainnointia ja arviointia sekä tiivistä yhteistyötä moniammatillisen tiimin ja huoltajien kanssa.
Miten tunnistan nepsy-lapsen tuen tarpeen ryhmässä?
Nepsy-lapsen tuen tarpeen tunnistaminen ryhmässä perustuu järjestelmälliseen havainnointiin ja lapsen toiminnan analysointiin erilaisissa oppimistilanteissa. Tyypillisiä merkkejä neuropsykiatrisista erityispiirteistä voivat olla keskittymisvaikeudet, impulsiivisuus, toiminnanohjauksen haasteet, vaikeudet sosiaalisissa tilanteissa ja aistiherkkyydet.
Kiinnitä huomiota erityisesti näihin:
Tarkkaavuuden säätelyn haasteet: levottomuus, keskittymisen herpaantuminen, vaikeus seurata ohjeita
Toiminnanohjauksen vaikeudet: tehtävien aloittamisen ja loppuun saattamisen haasteet, siirtymätilanteiden vaikeus
Aistisäätelyn poikkeavuudet: yliherkkyys äänille, valoille tai kosketukselle
Sosiaalisen vuorovaikutuksen haasteet: vaikeus tulkita sosiaalisia tilanteita tai nonverbaalista viestintää
Epätasainen taitoprofiili: vahvuudet ja haasteet voivat vaihdella suuresti eri osa-alueilla
Hyvä työkalu tuen tarpeen tunnistamiseen on strukturoitu havainnointi. Kirjaa ylös konkreettisia havaintoja lapsen toiminnasta eri tilanteissa ja ympäristöissä. Vertaa havaintoja ikätasoiseen toimintaan ja keskustele havainnoistasi kollegoiden kanssa. Kerää tietoa myös huoltajilta lapsen toiminnasta kotona.
Kun epäilet neuropsykiatrisia erityispiirteitä, ota asia puheeksi ensin työyhteisössä ja oppilashuoltoryhmässä. Valmistaudu huoltajien kanssa käytävään keskusteluun huolellisesti kokoamalla konkreettisia havaintoja ja keskittymällä voimavaroihin haasteiden rinnalla. Painota, että tavoitteena on lapsen kokonaisvaltainen tukeminen.
Mitkä ovat tehokkaimmat käytännön tukikeinot nepsy-lapselle opetustilanteissa?
Tehokkaimmat käytännön tukikeinot nepsy-lapselle opetustilanteissa perustuvat vahvuuslähtöiseen lähestymistapaan ja oppimisympäristön selkeään strukturointiin. Nämä tukikeinot hyödyttävät koko ryhmää, mutta ovat erityisen tärkeitä neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaaville lapsille.
Keskeisimmät tukikeinot:
Strukturointi ja ennakoitavuus: Selkeä päiväjärjestys kuvitettuna, siirtymien ennakointi, tehtävien pilkkominen osiin
Toiminnanohjauksen tuki: Kuvalliset ohjeet, tehtävälistat, check-in ja check-out -menetelmät
Aistiympäristön muokkaaminen: Kuulosuojaimet, sermit, istuintyynyt, rauhallinen työskentelynurkkaus
Vahvuuksien tunnistaminen ja hyödyntäminen: Positiivinen palaute, vahvuuskortit, onnistumisten dokumentointi
Visuaaliset tukikeinot: Värikoodit, ajastimet, kuvakommunikaatio
Käytännön sovelluksia eri oppiaineissa:
Matematiikassa konkreettiset välineet ja visuaalinen tuki helpottavat oppimista. Äidinkielessä ääneen lukemisen vaihtoehdot (kuuntelukirjat, vuoroluku) ja kirjoittamisen apuvälineet (tietokone, sanelu) voivat olla ratkaisevia. Liikunnassa selkeät ohjeet ja pienryhmätoiminta tukevat osallistumista.
Ryhmäkohtaisessa tuessa on tärkeää soveltaa näitä keinoja koko ryhmän toimintaan, samalla huomioiden nepsy-lapsen yksilölliset tarpeet. Esimerkiksi koko luokalle käyttöön otettu selkeä struktuuri ja kuvitettu päiväjärjestys hyödyttävät kaikkia, mutta ovat välttämättömiä nepsy-lapsille.
Miten yhteisopettajuudella voidaan tukea nepsy-lapsia uuden mallin mukaisesti?
Yhteisopettajuus on keskeinen työmuoto nepsy-lasten tukemisessa uuden oppimisen tuen mallin mukaisesti. Se mahdollistaa monipuolisemman tuen antamisen ryhmässä ilman, että lapsia erotetaan omiin erityisryhmiin.
Toimivia yhteisopettajuuden malleja nepsy-lasten tukemiseen:
Rinnakkaisopetus: Opettajat jakavat ryhmän pienempiin osiin ja opettavat samaa sisältöä eri tavoin
Tiimiopetus: Opettajat opettavat yhdessä koko ryhmää, jolloin toinen voi keskittyä tukea tarvitseviin
Pysäkkityöskentely: Oppilaat kiertävät pienryhmissä eri opettajien ohjaamilla työpisteillä
Täydentävä opetus: Erityisopettaja tukee nepsy-oppilaita luokanopettajan opetuksen lomassa
Erityisopettajan ja luokanopettajan yhteistyö kannattaa suunnitella huolellisesti. Säännölliset suunnittelupalaverit, selkeä työnjako ja vahvuuksien hyödyntäminen ovat onnistumisen avaimia. Erityisopettaja voi tuoda neuropsykiatrista osaamista ryhmään, kun taas luokanopettajalla on kokonaisnäkemys ryhmän toiminnasta.
Moniammatillinen yhteistyö laajenee uudistuksen myötä. Koulupsykologin, kuraattorin ja terveydenhoitajan asiantuntemusta hyödynnetään aiempaa tiiviimmin osana ryhmäkohtaista tukea. Myös koulun ulkopuoliset tahot, kuten terapeutit ja perheneuvola, tulevat kiinteämmäksi osaksi yhteistyöverkostoa.
Tiimiopettajuuden etuja nepsy-lasten tukemisessa ovat monipuolisempi osaaminen, jaettu vastuu ja mahdollisuus joustaviin ryhmittelyihin. Kun luokassa on useampi aikuinen, voidaan paremmin vastata äkillisiin tuen tarpeisiin ja tarjota yksilöllistä ohjausta tarvittaessa.
Yhteenveto: Oppikon koulutukset opetusalan ammattilaisille
Haluatko valmistautua oppimisen tuen uudistukseen ja kehittää osaamistasi nepsy-lasten tukemisessa? Hyvinvointiopetuksen ja neuropsykiatrisen osaamisen asiantuntija -verkkokoulutuksemme antaa sinulle konkreettiset työkalut neuropsykiatristen haasteiden tunnistamiseen ja tukemiseen ryhmäkohtaisessa tuessa.
Koulutuksessa opit ymmärtämään neuromoninaisuutta syvällisemmin ja saat käyttöösi vahvuuslähtöisen lähestymistavan, joka sopii niin varhaiskasvatukseen, perusopetukseen kuin toiselle asteellekin. Kehität taitojasi hyvinvoinnin edistämisessä ja saat valmiudet opettaa laaja-alaisia hyvinvointitaitoja positiivisen psykologian ja pedagogiikan keinoin.Tutustu ja ilmoittaudu koulutukseen verkkosivuillamme!