Miksi koko koulun henkilöstö tarvitsee nepsy-osaamista?

Neuropsykiatrinen osaaminen on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan, koska 1.8.2025 voimaan astuva oppimisen tuen uudistus muuttaa merkittävästi koulun toimintakulttuuria. Kolmiportaisesta tukimallista luovutaan ja siirrytään painottamaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja.

Uudistuksen myötä tukea tarjotaan ensisijaisesti oppilaan omassa ryhmässä, mikä edellyttää kaikilta opettajilta kykyä tunnistaa ja tukea erilaisia neuropsykiatrisia piirteitä osana jokapäiväistä opetustyötä. Erityisopettajien asiantuntemus ei enää yksin riitä, vaan neuropsykiatrinen ymmärrys tulee integroida koko koulun toimintaan.

Neuromoninaisuuden ymmärtäminen on välttämätöntä myös siksi, että oppimisvaikeuksien ja neuropsykiatristen haasteiden tunnistaminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ehkäisee ongelmien kasautumista ja tukee oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kun koko henkilöstö osaa tunnistaa ja huomioida esimerkiksi tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen ja aistisäätelyn haasteet, voidaan oppimisympäristöä muokata ennaltaehkäisevästi kaikille sopivaksi.

Miten nepsy-osaaminen tukee ryhmäkohtaisen tuen toteuttamista?

Nepsy-osaaminen antaa opettajille konkreettiset työkalut ryhmäkohtaisen tuen toteuttamiseen arjessa. Kun opettaja ymmärtää neuropsykiatristen erityispiirteiden vaikutuksen oppimiseen ja käyttäytymiseen, hän pystyy suunnittelemaan opetusta niin, että se palvelee erilaisia oppijoita samassa ryhmässä.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi selkeitä ohjeistuksia, jotka hyödyttävät kaikkia mutta ovat välttämättömiä toiminnanohjauksen haasteita kokeville. Opettaja osaa jäsentää oppimisympäristön visuaalisesti selkeäksi, mikä tukee erityisesti tarkkaavuuden säätelyn haasteita kokevia oppilaita. Nepsy-osaava opettaja tarjoaa myös vaihtoehtoisia työskentelytapoja, jotka huomioivat erilaisia aistiherkkyyksiä.

Ryhmäkohtaisen tuen mallissa korostuu myös ennakointi. Neuropsykiatrinen osaaminen auttaa opettajaa tunnistamaan tilanteet, jotka saattavat aiheuttaa kuormitusta, ja muokkaamaan toimintaa jo etukäteen. Tällainen proaktiivinen lähestymistapa vähentää yksilöllisen tuen tarvetta ja mahdollistaa inklusiivisen opetuksen toteutumisen.

Miksi moniammatillinen yhteistyö edellyttää yhteistä nepsy-ymmärrystä?

Moniammatillinen yhteistyö edellyttää yhteistä nepsy-ymmärrystä, koska vain jaetun kielen ja käsitteistön avulla eri ammattiryhmät voivat tehokkaasti tukea oppilasta. Oppimisen tuen uudistus korostaa yhteisopettajuuden ja moniammatillisen yhteistyön merkitystä, mikä vaatii yhtenäistä käsitystä neuropsykiatrisista ilmiöistä.

Kun erityisopettaja, luokanopettaja, koulunkäynninohjaaja, kouluterveydenhoitaja ja kuraattori puhuvat samoilla termeillä ja ymmärtävät samalla tavalla esimerkiksi aistiherkkyyksien tai toiminnanohjauksen haasteiden vaikutuksen, he pystyvät luomaan johdonmukaisia tukitoimia. Tämä on erityisen tärkeää, kun tukea toteutetaan ryhmämuotoisesti eri tilanteissa ja ympäristöissä.

Yhteinen nepsy-ymmärrys varmistaa myös sen, ettei oppilaan käyttäytymistä tulkita väärin. Sen sijaan, että haastavaa käyttäytymistä pidettäisiin motivaatio-ongelmana tai tahallisena häiriköintinä, osataan tunnistaa taustalla mahdollisesti vaikuttavat neuropsykiatriset tekijät. Tämä johtaa oikeanlaisiin tukitoimiin rankaisemisen sijaan.

Miten Oppikon koulutukset vastaavat uuden oppimisen tuen vaatimuksiin?

Oppikon Hyvinvointiopetuksen ja neuropsykiatrisen osaamisen asiantuntija -verkkokoulutus vastaa suoraan uuden oppimisen tuen vaatimuksiin tarjoamalla opetusalan ammattilaisille käytännönläheiset työkalut neuromoninaisuuden tukemiseen. Koulutus on suunniteltu erityisesti oppimisen tuen uudistuksen tuomien muutosten kohtaamiseen.

Koulutuksessa syvennytään neuropsykiatrisiin erityispiirteisiin ja niiden vaikutuksiin oppimisessa, käyttäytymisessä ja sosiaalisissa tilanteissa. Osallistujat saavat konkreettisia menetelmiä ryhmäkohtaisen tuen toteuttamiseen ja oppivat, kuinka positiivisen psykologian ja pedagogiikan keinoja voidaan hyödyntää koko opetusryhmän tukemisessa.

Koulutus soveltuu kaikille kouluasteille varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle ja tukee moniammatillista yhteistyötä tarjoamalla yhteisen kielen ja ymmärryksen eri ammattiryhmille. Oppikon koulutukset antavat työkaluja myös opettajien omaan työhyvinvointiin ja jaksamiseen, mikä on ensiarvoisen tärkeää muutostilanteessa.

Tutustu Oppikon koulutuksiin ja varaa paikkasi Hyvinvointiopetuksen ja neuropsykiatrisen osaamisen asiantuntija -verkkokoulutukseen! Varmista, että olet valmis kohtaamaan oppimisen tuen uudistuksen tuomat muutokset asiantuntevasti ja itseesi luottaen.

Edellinen
Edellinen

Tukea oppimiseen ja koulunkäyntiin Oppikolta

Seuraava
Seuraava

Nepsyvalmennus opettajille – mitä hyötyä siitä on?