Miten oppilaiden osallisuutta voi vahvistaa?
Oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia opetuksen järjestämiseen elokuusta 2025 alkaen. Siirtyminen kolmiportaisesta tuesta ryhmäkohtaiseen tukeen edellyttää opettajilta uudenlaista lähestymistapaa ja pedagogisia ratkaisuja. Tässä muutoksessa oppilaiden osallisuuden vahvistaminen ei ole vain suositeltavaa vaan välttämätöntä.
Kun oppilaat kokevat osallisuutta, he ottavat enemmän vastuuta omasta oppimisestaan. Tämä vahvistaa heidän toimijuuttaan ja luo pohjaa elinikäiselle oppimiselle. Osallisuuden kautta oppilaat sitoutuvat paremmin koulutyöhön, mikä näkyy parantuneina oppimistuloksina ja vähentyneinä käyttäytymisen haasteina.
Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen tukee myös kouluhyvinvointia. Kun oppilaat kokevat voivansa vaikuttaa ja tuntevat olevansa arvostettuja, heidän psyykkinen hyvinvointinsa paranee. Tämä on erityisen tärkeää nykyaikana, jolloin lasten ja nuorten mielenterveyden haasteet ovat lisääntyneet.
Miten ryhmäkohtaista tukea voi toteuttaa osallisuutta edistävästi?
Ryhmäkohtaisen tuen toteuttaminen osallisuutta edistävästi vaatii tarkoituksenmukaisia pedagogisia käytäntöjä ja oppilaiden aktiivista mukaan ottamista. Yhteisopettajuus tarjoaa tähän erinomaiset mahdollisuudet, sillä se mahdollistaa monipuolisemman tuen tarjoamisen ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimisen.
Konkreettisia keinoja ryhmäkohtaisen tuen toteuttamiseen osallisuutta edistävästi:
Joustava ryhmittely, jossa oppilaat voivat työskennellä eri kokoonpanoissa vahvuuksiensa ja tarpeidensa mukaan
Vertaisoppimisen hyödyntäminen, jossa oppilaat toimivat toistensa tukena ja opettajina
Projektipohjainen työskentely, jossa oppilaat saavat vaikuttaa projektin sisältöön ja toteutustapaan
Oppilaiden mukaan ottaminen tukitoimien suunnitteluun ja arviointiin
Toiminnalliset ja yhteistoiminnalliset työtavat, jotka mahdollistavat erilaisten oppijoiden osallistumisen
Ryhmäkohtaisessa tuessa on tärkeää hyödyntää oppilaiden vahvuuksia. Kun oppilaat saavat käyttää osaamistaan ja taitojaan ryhmän hyväksi, he kokevat onnistumisen elämyksiä ja heidän itsetuntonsa vahvistuu. Tämä luo positiivisen kehän, jossa osallisuus ja oppiminen ruokkivat toisiaan.
Millaisilla käytännön keinoilla opettaja voi tukea erilaisten oppijoiden osallisuutta?
Erilaisten oppijoiden osallisuuden tukemisessa keskeistä on vahvuuslähtöinen lähestymistapa. Jokainen oppilas tulee nähdä kokonaisuutena, jolla on omat vahvuutensa ja potentiaalinsa. Tämä on erityisen tärkeää neuropsykiatrisia haasteita omaavien oppilaiden kohdalla.
Käytännön keinoja erilaisten oppijoiden osallisuuden tukemiseen:
Selkeä struktuuri ja ennakoitavuus, jotka luovat turvallisuuden tunnetta
Monipuoliset oppimisen ja osaamisen osoittamisen tavat
Yksilöllisten vahvuuksien tunnistaminen ja esiin nostaminen
Positiivinen pedagogiikka ja myönteinen vahvistaminen
Eriyttäminen sekä ylös- että alaspäin oppilaiden tarpeiden mukaan
Visuaaliset tukikeinot ja selkeät ohjeet
Teknologian hyödyntäminen osallisuuden mahdollistajana
Neuromoninaisuuden huomioiminen luokkahuoneessa tarkoittaa erilaisten ajattelu- ja toimintatapojen arvostamista. Kun opettaja ymmärtää, että oppilaat prosessoivat tietoa ja ilmaisevat osaamistaan eri tavoin, hän osaa tarjota monipuolisia osallistumisen mahdollisuuksia. Positiivisen psykologian menetelmät, kuten vahvuusperustainen opetus ja myönteinen palaute, tukevat oppilaiden itsetuntoa ja rohkaisevat osallistumaan.
Osallisuuden vahvistaminen - Oppikon koulutukset apunasi
Oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan uusia haasteita ja mahdollisuuksia oppilaiden osallisuuden vahvistamiseen. Meiltä saat tukea ja työkaluja tähän muutokseen Hyvinvointiopetuksen ja neuropsykiatrisen osaamisen asiantuntija -verkkokoulutuksen kautta.
Koulutuksessamme syvennyt positiivisen psykologian ja -pedagogiikan menetelmiin, jotka tukevat osallisuuden vahvistamista. Saat konkreettisia työkaluja neuromoninaisuuden ymmärtämiseen ja tukemiseen sekä hyvinvointitaitojen opettamiseen. Koulutus antaa sinulle valmiudet kohdata erilaiset oppijat ja vahvistaa heidän osallisuuttaan uuden oppimisen tuen mallin mukaisesti.Koulutus soveltuu niin varhaiskasvatuksen, perusopetuksen kuin toisen asteen ammattilaisille. Sen avulla voit:
Kehittää osaamistasi ryhmäkohtaisen tuen toteuttamisessa
Oppia vahvuuslähtöistä lähestymistapaa erilaisten oppijoiden tukemiseen
Saada työkaluja yhteisopettajuuden toteuttamiseen
Vahvistaa omaa ja työyhteisösi hyvinvointia muutoksen keskellä