Artikkelit
Miten opettajan työ muuttuu oppimisen tuen uudistuksen myötä?
Oppimisen tuen uudistus 1.8.2025 muuttaa opettajan työtä merkittävästi. Kolmiportaisesta tukimallista luovutaan ja siirrytään ensisijaisesti ryhmäkohtaiseen tukeen, joka on kaikkien oppilaiden oikeus. Opettajan rooli muuttuu ennakoivammaksi ja varhaisemman tuen antajaksi. Luokkaopetuksessa korostuu eriyttäminen, opetuskielen selkeyttäminen ja esteettömät oppimisympäristöt. Tarvittaessa ryhmäkohtaista tukea täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla, joiden suunnittelussa ja arvioinnissa opettajalla on keskeinen rooli. Elokuussa 2025 voimaan tuleva oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia opettajan työhön. Tutusta kolmiportaisen tuen mallista (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) luovutaan kokonaan, ja tilalle tulee kaksijakoinen tukijärjestelmä: ryhmäkohtainen tuki ja sitä täydentävä oppilaskohtainen tuki. Uudistuksen keskeisiä tavoitteita ovat tukimuotojen selkeyttäminen ja yhtenäistäminen sekä tuen jatkumon vahvistaminen esiopetuksesta […]
Miten valmistautua oppimisen tuen uudistukseen koulussa?
Oppimisen tuen uudistus tulee voimaan 1.8.2025, jolloin nykyinen kolmiportaisen tuen malli korvataan uudella järjestelmällä. Uudistuksen myötä esi- ja perusopetuksessa siirrytään painottamaan ensisijaisesti ryhmäkohtaista tukea, jota täydennetään tarvittaessa oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Koulujen ja opettajien on tärkeää valmistautua muutokseen jo nyt tutustumalla uuden järjestelmän periaatteisiin, päivittämällä osaamistaan ja suunnittelemalla käytännön toimenpiteitä siirtymävaihetta varten. Valmistautuminen edellyttää perehtymistä uusiin lakimuutoksiin sekä tuen arvioinnin ja dokumentoinnin uusiin käytäntöihin. Oppimisen tuen uudistuksen keskeisin muutos on kolmiportaisesta tuen mallista luopuminen (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki). Uudessa järjestelmässä tuki järjestetään ensisijaisesti ryhmäkohtaisena, johon kaikilla oppilailla on oikeus. Tätä täydennetään tarvittaessa yksilöllisillä tukitoimilla. Ryhmäkohtaisen tuen muotoja ovat: Opettajan antama yleinen […]
Mitä tarkoittaa oppimisen tuen uudistus?
Oppimisen tuen uudistus tarkoittaa merkittävää muutosta suomalaisessa koulujärjestelmässä 1.8.2025 alkaen. Uudistuksessa luovutaan nykyisestä kolmiportaisesta tuen mallista (yleinen, tehostettu ja erityinen tuki) ja siirrytään järjestelmään, jossa tukea annetaan ensisijaisesti ryhmäkohtaisena kaikille oppilaille. Tarvittaessa tätä täydennetään oppilaskohtaisilla tukitoimilla. Lakimuutoksen tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää tukimuotoja sekä varmistaa tuen oikea-aikaisuus esi- ja perusopetuksessa sekä lukiokoulutuksessa. Uudistus pyrkii vahvistamaan jokaisen oppijan oikeutta saada tarvitsemaansa tukea koko opinpolkunsa ajan. Oppimisen tuen uudistus tarkoittaa käytännössä siirtymistä pois kolmiportaisesta tuen mallista kohti järjestelmää, jossa opetuksen lähtökohtana on oppijoiden erilaisten tarpeiden huomioiminen. Uudistus tulee voimaan 1.8.2025 ja koskee esiopetusta, perusopetusta ja lukiokoulutusta. Esi- ja perusopetuksessa keskeinen muutos on […]