Artikkelit
Miten opetuksessa voidaan huomioida hiljaiset lapset?
Hiljaisten lasten huomioiminen opetuksessa vaatii tietoista pedagogista otetta ja erityistä sensitiivisyyttä. Hiljaiset lapset tarvitsevat tilaa, aikaa ja vaihtoehtoisia tapoja osallistua opetukseen omien vahvuuksiensa kautta. Tuleva oppimisen tuen uudistus tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet huomioida myös hiljaisemmat oppilaat ryhmäkohtaisen tuen avulla. Keskeisiä menetelmiä ovat pienryhmätyöskentely, vaihtoehtoiset osallistumisen tavat, vahvuuslähtöinen opetus ja henkilökohtainen kohtaaminen. Neuromoninaisuuden ymmärtäminen auttaa tunnistamaan erilaisia hiljaisuuden syitä ja löytämään sopivat tukimuodot. Hiljaisten lasten huomioiminen on entistä tärkeämpää oppimisen tuen uudistuksen myötä, sillä uusi malli korostaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja aiemman kolmiportaisen järjestelmän sijaan. Elokuussa 2025 voimaan astuva uudistus painottaa tuen tarjoamista ensisijaisesti ryhmässä, mikä voi parhaimmillaan hyödyttää hiljaisia lapsia merkittävästi. Hiljaiset […]
Miten oppilaiden osallisuutta voi vahvistaa?
Oppilaiden osallisuuden vahvistaminen tarkoittaa heidän aktiivista mukaan ottamista oppimisprosessiin ja kouluyhteisön toimintaan. Osallisuus syntyy, kun oppilaat kokevat tulevansa kuulluiksi, voivat vaikuttaa itseään koskeviin asioihin ja tuntevat olevansa arvostettuja yhteisön jäseniä. Vahvistamalla osallisuutta voidaan merkittävästi parantaa oppilaiden motivaatiota, kouluun sitoutumista ja oppimistuloksia. Erityisen tärkeäksi tämä nousee vuonna 2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen myötä, joka korostaa ryhmäkohtaista tukea ja yhteisöllisiä toimintatapoja. Oppimisen tuen uudistus tuo mukanaan merkittäviä muutoksia opetuksen järjestämiseen elokuusta 2025 alkaen. Siirtyminen kolmiportaisesta tuesta ryhmäkohtaiseen tukeen edellyttää opettajilta uudenlaista lähestymistapaa ja pedagogisia ratkaisuja. Tässä muutoksessa oppilaiden osallisuuden vahvistaminen ei ole vain suositeltavaa vaan välttämätöntä. Kun oppilaat kokevat osallisuutta, he […]
Miten tunnistaa nepsy-piirteet koulussa?
Neuropsykiatristen eli nepsy-piirteiden tunnistaminen kouluympäristössä on keskeinen taito jokaiselle opetusalan ammattilaiselle. Nämä piirteet voivat ilmetä oppilaan tarkkaavuuden, toiminnanohjauksen, sosiaalisen vuorovaikutuksen tai aistisäätelyn haasteina. Varhainen tunnistaminen on avainasemassa, sillä oikea-aikainen tuki auttaa oppilasta hyödyntämään vahvuuksiaan ja kehittämään toimivia strategioita. Tunnistaminen korostuu entisestään elokuussa 2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen myötä, jossa siirrytään kohti ryhmäkohtaista tukimallia ja moniammatillista yhteistyötä. Nepsy-piirteet ovat neurobiologisiin kehityksen erityispiirteisiin liittyviä ominaisuuksia, jotka voivat ilmetä mm. ADHD:na, autismikirjon häiriönä, Touretten oireyhtymänä tai kielellisen erityisvaikeuden muodossa. Kyse on aivojen toiminnan variaatioista, jotka vaikuttavat henkilön tapaan hahmottaa, käsitellä ja reagoida ympäristöönsä. Noin 15-20 prosentilla oppilaista esiintyy jonkinasteisia neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Kouluympäristössä […]
Miten tukea haastavasti käyttäytyvää oppilasta?
Haastavasti käyttäytyvän oppilaan tukeminen edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa ymmärretään käyttäytymisen taustasyyt ja sovelletaan sekä ryhmä- että yksilötason tukitoimia. Elokuussa 2025 voimaan astuva oppimisen tuen uudistus muuttaa merkittävästi tuen järjestämisen tapoja siirtäen painopistettä ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin. Tehokas tuki rakentuu positiivisen psykologian periaatteille, vahvuuksien tunnistamiselle ja neuropsykiatristen erityispiirteiden ymmärtämiselle. Samalla opettajan oma jaksaminen on huomioitava, jotta haastaviin tilanteisiin löytyy kestäviä ratkaisuja. Haastavan käyttäytymisen taustalla on aina jokin syy, joka oppilaan kannalta on ymmärrettävä ja mielekäs. Käyttäytyminen voi kertoa neuropsykiatrisista erityispiirteistä, kuten tarkkaavuuden haasteista, toiminnanohjauksen vaikeuksista tai aistitiedon käsittelyn ongelmista. Oppimisen tuen uudistus ohjaa tarkastelemaan käyttäytymistä uudesta näkökulmasta. Sen sijaan että keskityttäisiin vain käyttäytymisen […]
Miksi koulun kannattaa panostaa nepsy-osaamiseen juuri nyt?
Koulujen panostaminen neuropsykiatriseen (nepsy) osaamiseen on juuri nyt erityisen ajankohtaista, sillä oppimisen tuen uudistus astuu voimaan 1.8.2025. Tämä merkittävä muutos siirtää tuen painopisteen ryhmäkohtaisiin tukimuotoihin aiemman kolmiportaisen mallin sijaan. Nepsy-osaaminen tarjoaa opettajille välttämättömiä työkaluja tunnistaa ja tukea erilaisia oppijoita, mikä on keskeistä uudistuksen onnistuneessa toteuttamisessa. Oikea-aikainen panostus tähän osaamiseen auttaa kouluja valmistautumaan muutokseen ja kehittämään inkluusiivista oppimisympäristöä kaikille oppilaille. Oppimisen tuen uudistus mullistaa koulujen tukijärjestelmän perusteellisesti. Pitkään käytössä ollut kolmiportainen tukimalli väistyy, ja tilalle tulee järjestelmä, joka painottaa ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Tämä muutos edellyttää opettajilta uudenlaista osaamista ja lähestymistapaa. Neuropsykiatrinen osaaminen nousee uudistuksen myötä entistä tärkeämpään rooliin. Kun tukea tarjotaan ensisijaisesti […]
Neurodiversiteetti ja ryhmäopetus – haaste vai mahdollisuus?
Neurodiversiteetti ryhmäopetuksessa tarjoaa sekä haasteita että merkittäviä mahdollisuuksia ammattikasvattajille. Tulevan oppimisen tuen uudistuksen myötä (1.8.2025) neurodiversiteetin huomioiminen muuttuu entistä keskeisemmäksi, kun siirrytään kolmiportaisesta tuesta kohti ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Neuromoninaisuuden ymmärtäminen ja sen tukeminen ryhmäopetuksessa vaatii uudenlaista osaamista, mutta tarjoaa samalla mahdollisuuden kehittää opetusta, joka hyödyttää kaikkia oppijoita. Onnistunut neuromoninaisuuden tukeminen perustuu vahvuuslähtöisyyteen, saavutettavuuteen ja yhteisopettajuuteen. Neurodiversiteetti on keskeinen osa nykypäivän koulumaailmaa, jossa erilaiset neuropsykiatriset erityispiirteet nähdään yhä enemmän luonnollisena osana ihmisten moninaisuutta. Tulevan oppimisen tuen uudistuksen myötä neuromoninaisuuden ymmärtäminen korostuu entisestään, kun siirrymme pois kolmiportaisesta tukimallista kohti ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Uudistuksen keskeiset muutokset mullistavat opetustoimen arkea elokuusta 2025 alkaen. Opettajien työssä painottuu […]
Miksi koko koulun henkilöstö tarvitsee nepsy-osaamista?
Koko koulun henkilöstö tarvitsee neuropsykiatrista osaamista, koska oppimisen tuen uudistus muuttaa opetuksen järjestämistä perustavanlaatuisesti elokuusta 2025 alkaen. Ryhmäkohtaisen tuen onnistunut toteuttaminen edellyttää, että kaikilla koulussa työskentelevillä on yhteinen ymmärrys neuropsykiatrisista erityispiirteistä ja niiden tukemisesta. Nepsy-osaaminen ei ole enää vain erityisopettajien erikoisalaa, vaan jokaisen opettajan, ohjaajan ja muun henkilökunnan jäsenen perustaito, joka mahdollistaa inklusiivisen ja toimivan oppimisympäristön kaikille oppilaille. Neuropsykiatrinen osaaminen on nyt ajankohtaisempaa kuin koskaan, koska 1.8.2025 voimaan astuva oppimisen tuen uudistus muuttaa merkittävästi koulun toimintakulttuuria. Kolmiportaisesta tukimallista luovutaan ja siirrytään painottamaan ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Uudistuksen myötä tukea tarjotaan ensisijaisesti oppilaan omassa ryhmässä, mikä edellyttää kaikilta opettajilta kykyä tunnistaa ja tukea […]
Nepsyvalmennus opettajille – mitä hyötyä siitä on?
Nepsyvalmennus eli neuropsykiatrinen valmennus tarjoaa opettajille arvokkaita työkaluja ja menetelmiä, joilla tukea erilaisten oppijoiden tarpeita kouluympäristössä. Se auttaa opettajia ymmärtämään paremmin neuropsykiatrisia erityispiirteitä, kuten ADHD:ta, autismikirjoa ja oppimisvaikeuksia, sekä kehittämään toimivia tukikeinoja näihin haasteisiin. Neuropsykiatrinen osaaminen on erityisen ajankohtaista nyt, kun oppimisen tuen uudistus 2025 lähestyy ja tuo merkittäviä muutoksia opettajan arkeen. Nepsyvalmennus vahvistaa opettajien ammattitaitoa, tukee työhyvinvointia ja antaa konkreettisia työkaluja moninaisten oppijoiden kohtaamiseen. Nepsyvalmennus on erityisen ajankohtaista opettajille vuonna 2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen vuoksi. Tämä lakimuutos tuo merkittäviä muutoksia opetustyöhön, kun kolmiportaisesta tukimallista luovutaan ja siirrytään ryhmäkohtaiseen tukeen. Uudistuksen myötä tukea tarjotaan ensisijaisesti ryhmässä, mikä vaatii […]
Kuinka rakentaa toimiva tukisuunnitelma oppilaalle?
Toimiva tukisuunnitelma on opettajan tärkein työkalu oppilaan yksilöllisen oppimisen ja kehityksen tukemisessa. Elokuussa 2025 voimaan astuva oppimisen tuen uudistus muuttaa merkittävästi tuen järjestämisen tapoja, kun kolmiportaisesta mallista siirrytään ryhmäkohtaisen ja yksilöllisen tuen kokonaisuuteen. Hyvin suunniteltu tukisuunnitelma toimii opettajan, oppilaan ja moniammatillisen yhteistyöverkoston yhteisenä työkaluna, joka huomioi oppilaan vahvuudet, asettaa selkeät tavoitteet ja määrittelee konkreettiset tukitoimet. Tukisuunnitelmaa rakentaessa on tärkeää huomioida sekä ryhmäkohtaiset että yksilölliset tukimuodot sekä varmistaa kaikkien osapuolten sitoutuminen suunnitelman toteuttamiseen. Tukisuunnitelma saa merkittävästi suuremman roolin 1.8.2025 voimaan astuvan oppimisen tuen uudistuksen myötä. Kun aiemmasta kolmiportaisesta mallista siirrytään ryhmäkohtaisen ja yksilöllisen tuen järjestelmään, tarvitaan selkeä rakenne, jolla varmistetaan jokaisen […]